Att fotografera

Så eftersom jag inte är i Japan än och har en blogg som jag kan skriva i tänkte jag visa upp lite bilder och dela med mig mina tankar kring fotografering.

Det hela började med att min syster fick en Nikon D70 av en bekant i japan, som i sin tur är fotograf. Pappa har ju också alltid varit intresserad av fotografi och kameror ända sedan han var ung. Det är väl något som går i blodet antar jag, intresse för kameror och bilder. Nåväl, i och med detta blev jag också smått intresserad av detta. Sommaren 2007 var jag som sagt i japan och jag hade bestämt mig för att köpa en egen kamera. Eftersom att jag är student hade jag inte råd med speciellt mycket och jag hade inte sommarjobbat någonting heller då. Ett halvår tidigare hade Nikon släppt sin D40-modell, uppföljaren till D50. Denna kamera skulle vara smidig, "lätt" att hantera och vara en bra kamera för nybörjare. Priset i sverige på den kameran under den tiden kommer jag inte ihåg vad det var exakt, men det slutade med att jag köpte den i japan och tjänade in åtminstone 2000kr.

Det har gått lite till och från med kameraanvändandet. Under studietiden orkar jag inte ta tag i det riktigt och kameran började samla damm. Intresset finns alltid kvar, men det blir latent ibland då jag har annat att tänka på. För några veckor sedan tog jag upp kameran igen och började köra igen och djävlar, ursäkta språket, vad roligt det är! Pappa köpte äntligen en kamera nu när han var i japan under sommaren och det lilla glödet som fanns inom mig började bli allt starkare. So anyways, när pappa kom hem med sin nya kamera (en Nikon D300, som är bra mycket dyrare än vad min var. Prova runt 13 000kr för huset och 7000kr för objektivet som sitter på den.) och jag fastnade direkt för den.

Förra veckan åkte jag och en barndomskompis som också är intresserad av fotografering till Lunedet i Karlskoga samt Österledens Kyrkogård för att fota lite. Det var skitkul! Fram tills nu har fotograferingen varit en lite mindre del av mitt intresse, men nu har det blomstrat till ordentligt och jag är redo att satsa lite mer på det.
Här är några exempel på vad jag lyckades fånga, om än något små p.g.a begränsningarna här på blogg.se:







Just nu funderar jag på att köpa ett nytt kamerahus, möjligtvis en Nikon D80 eller D90. Men jag är även lite osäker för det min bror sa till mig härom dagen är nog ganska sant: "Det krävs mer om kameran ska vara begränsningen". Jag håller med faktiskt med detta, fast när man ser tekniken avancera och bilderna faktiskt blir bättre med nyare kameror tycker jag ändå att det är värt det. Dock är jag i ett dödläge just nu då jag även vill ha ett macroobjektiv och dessa är ganska dyra tyvärr... Men vi får se, får jag stipendiet kanske det blir både och. Fotografen vi känner i japan har bra med kontakter därborta och kan förmodligen fixa bra pris på begagnade hus och objektiv. Synd bara att man känner sig så handikappad utan stativ.

Nåväl! Idag försökte jag ta kort på kaffe... Blev en katastrof tyvärr. Inomhusfotografering är banne mig svårt utan stativ. Om ljus inomhus är tillräckligt för oss människor är det sannerligen inte tillräckligt för kameror, det är en sak som är säker. I det här fallet ville jag egentligen ha lång slutartid och högt bländarvärde för att få med mer i fokus (fokusdjup), men det är omöjligt utan stativ.
Nåväl, här kommer de två bilderna jag tog:




Kommentarer
Postat av: Madde

Tjusiga bilder!

Du kan få låna mitt stativ frams tills du åker...

2009-08-12 @ 23:27:29
URL: http://www.michikoskennel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0