Era djävla svin!

Idag har varit ytterligare en dag i mängden känns det som. Jag pluggar för fullt, eller ja... inte än då, men det kommer nog snart. Jag har varit och handlat massa roliga hygienprodukter idag som jag tänkte att jag skulle ha med mig till landet i öst. Kändes som att det var lika bra att köpa med mig härifrån då jag vet vad jag vill ha för slags duschcremer och deodorants. Jag kom just på att jag glömde köpa bomullstopps... I japan har man ju något motsvarande för att rengöra örat, fast den är väldigt udda. Istället för det vi är vana med, en enkel plastpinne som det sitter fast bomull på vardera sida, har de något så avancerat som en lite större bambupinne och är "skedformad" i ena änden med en liten boll på andra änden vilken är tillverkad på fjädrar eller nåt sånt kul.



Så rolig ser den ut. Jag skulle nog inte våga mig på den där alltså.

För övrigt har jag fått lite japansk valuta av morsan. I Japan kallas valutan för Yen ( 円 ) men uttalas i Japan för "en".
Medföljandes i denna pengapåse fanns det en hel del mynt också. Vi svenskar har en tendens att klaga på våra 50-öringar, vilket jag tycker är helt befogat också för jag hatar den jag med. Den Japanska valutan är lite "större". När man tittar på växelkursen så tittar man på hur många kronor 100 yen kostar. Just nu svajar den väl runt 7,6 - 7,8kr om man vill köpa dem från Xchange eller Forex. Hursom haver har vi svenskar det djävligt enkelt jämfört med japaner när det gäller mynt. Om ni tycker att VI har många slags mynt så har japanerna ytterligare två stycken.



Nu finns det bara 5 stycken på bilden då ( :( ) men jag hade ingen fem yen:are. Så sex mynt, jämfört med våra fyra. De som finns är 500, 100, 50, 10, 5 och 1 yen. Om ni tycker det är jobbigt med småpengar i Sverige så kan ni ju bara tänka er hur mycket mynt det går att samla på sig i Japan istället. Om vi säger att en produkt i Sverige kostar 67,50kr. Det är ju inga problem. Det är ju tre tjugolappar, en femkrona, två enkronor och en femtioöring.

Sen kommer vi till Japan där en produkt kostar kanske 4687 yen. Happ, då var det ju bara att börja räkna då. Antingen tar man den lätta utvägen och väljer 5000 yen-sedeln, eller så kan vi skrapa ihop alla mynt vi samlat på oss. Så fyra 1000 yen-sedlar, en femhundrayen:are, en hundrayen:are, en femtioyen:are, tre tioyen:are, en femyen:are (om ni har en dvs!) och två enyen:are. Eller om ni inte har en femyen:are så får ni ta sju stycken enyen:are istället :-) Som sagt, mynt i Japan är nog en av de värsta aspekterna jag känner till med den japanska valutan. Det är så djävla smått i relation till vad varorna kostar. Och det går inte att betala med våra VISA-kort i vanliga matbutiker heller, för som vanligt med Japan, fungerar inte alla våra europeiska saker där. Korten går givetvis att använda i en del större butiker och så, men i mindre butiker måste man använda kontant. I-landsproblem, don't we all hate them?

Så... jag är en flitig läsare av DN:s hemsida. De har bra nyheter tycker jag och har en hel del att erbjuda. In any case, både i tidningar och TV snackas det en hel djävla del om den där svininfluensan... och jag blir så förbannat trött på det! Det är pågrund av MEDIERNA som alla blir vettskrämda av skiten att man knappt kan slå sig till ro. Jag var förbi till apoteket idag och skulle köpa en såndär flaska med alcogel för handdisinfektion och de sade att det var slut i hela landet. Sverige löper amok. Varje år är det ny influensa och jag förstår inte vad det är som är så djävla märkvärdigt varje år.

Nej, jag vill inte ha influensan för man kan dö av den om man har riktigt otur. Det är självklart att influensaviruset är farligt, men så är det ju varje höst. Medierna förstorar det varje år också och folk blir som galna i att köpa tamiflu, alcogel och allt vad det nu kan vara man vill förbereda sig med. Kvinnan på apoteket sa att det ska inte vara någon fara sålänge man håller god hygien. Tvätta händerna regelbundet, som man alltid gör i alla fall, nys i armväcket och så vidare.

Nåja, nu skall jag nog faktiskt börja plugga lite. För er som är intresserade så ser det ut ungefär såhär när jag pluggar kanjitecken. Visserligen smått, men ni kan nog förstå att det blir en hel del tecken :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0