Fredagen den 17 augusti 2001

Idag var en händelsefull dag... Eller ja, kanske inte så händelsefull som man hoppats på men åtminstone givande. Min japanresa börjar närma sig med stormsteg och inför resan hade jag beställt en HP-laptop från webhallen. Dock väntade tråkiga besked att de inte hade något datum för när de faktiskt skulle få in den på lager. Releasedatumet var idag egentligen, men tydligen fick de inga leveranser från HP och de visste som sagt inte när den skulle komma alls. Jag avbokade den helt enkelt och bestämde mig för att faktiskt köpa en billigare Asus-laptop istället. Jag har inte så stort behov av en monsterlaptop och dessutom får jag med en Lacie 500gb extern hårddisk (såndär liten 2.5¨ som är smidig och fin)... Jag har inte köpt den än, men jag ska åka in och firra den imorgon tänkte jag!

Nåväl, idag var jag som jag skrev igår hos tandläkaren för första gången på ungefär 5 år tror jag. Skönt nog hade jag inga fel på mina tänder, förutom lite beläggningar som kommer naturligt av saliv då tydligen. Det är en såndär lagom obehaglig känsla dock när de sitter och gräver med sina verktyg. Nåväl! Det gick bra i alla fall.

Så anyway, varför denna konstiga rubrik? Det är väl knappast fredag och heller inte år 2001. Det började med att min dator krashade igår kväll och när jag satte igång den spelade MSN spratt och sade att tjänsten inte var tillgänlig. Happ tänkte jag, något temporärt fel och stängde av datorn för att gå till sängs. Idag igen så fortsatte den krångla med mig och jag började tappa tålamodet. Jag kollade upp lite olika lösningar och tyckte att jag hade gjort allting. Nu under kvällen så satte jag igång lite musik och min last.fm-plugin skrek till om att datumet på deras sida och från min inte stämde överrens. "Va?" tänkte jag och undrade vad fan det var frågan om. Jag kollade sedan på datumet och datorn tyckte att det var år 2001 istället för 2009... Det var dessutom problemet till varför MSN inte ville starta. Tackar för den ja, vem fan trodde att det var datumet som ställde till det och hur fan blev det såhär överhuvudtaget?

Jag provade även på att ta HDR-bilder idag. HDR är minst sagt ett pilligt där efterarbetet gör mycket av bilden. Mycket handlar om att få in rätt toner i bilden, kontrast, ljusstyrka och så vidare.

Så här kan det se ut på en bild med normal exponering:



Och så här kan det se ut på en bild med HDR:



Som ni ser ser det ju sannerligen annorlunda ut och om det är snyggt eller ej är ju givetvis subjektivt. Personligen älskar jag HDR. Just en fruktskål kanske inte är det intressantaste av alla objekt, men detta var mest för att jag ville prova på hur det fungerade. Skillnaden är även att man kan få fram bättre detaljer på bilden i och med att man tagit bilder i olika typer av exponeringar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0