Love is in the hair

Jag har något som folk kallar för resfeber tror jag... Eller det påstod min studievägledare när jag ringde till honom idag för att diskutera lite diverse saker kring resan. Visserligen är inte väskorna packade två veckor innan avgång, men ändå! Anledningen till att jag ringde till Staffan var för att innan man landar i Japan måste man skriva på ett så kallat ”Landing card”, där resenären skriver sitt namn, syftet till varför man vistas där och adressen man tänker använda när man är i Japan. Eftersom jag inte blivit tilldelad någon lägenhet än, vilket man blir när man kommer fram, så har jag ingen adress jag kan ange. Istället får jag skriva ner adressen till Nihon Universitys internationella del i Chiyoda (stadsdel i Tokyo). Vi snackade även lite om resan, språket och lite annat smått och gott också vilket jag blev lite förvånad över. Det är nog första gången jag har en längre konversation med honom. Jag antar att jag kan prata ganska länge om resan om jag väl kommer igång. Något besked från CSN har jag inte fått då Staffan inte hunnit registrera mig ännu, men det lär väl ske ganska snart hoppas jag.

När jag frågade om stipendiumet jag ansökt till tyckte han att jag inte skulle räkna med det utan utgå ifrån att jag inte får det. Nu är det ju ingenting som är bestämt, men det finns nog ganska många som ansökt antar jag. Jag gråter inte om jag inte får det, men det vore en oerhörd lättnad. Men påtal om pengar då så fick jag min lönespec idag och lönen bör dimpa ner i mitt konto imorgon. Det blev ganska mycket faktiskt och det känner jag att jag är välförtjänt av. Jag jobbade i princip varje dag under juli månad, varje helg och ganska många kvällar. Jag räknar nog med att få ungefär hälften av summan till nästa månad (för den tiden jag jobbat nu under augusti) så det ska bli najs.

Jag håller även på att sammanställa en checklista för att inte glömma viktiga saker som ska följa med. Laptopen, kanjipapper, grammatikpapper, kameror, glasögon (de behöver jag verkligen om jag vill se något), plånbok, viktiga dokument och annat kul. Checklista... precis som i gamla goda tiden, när man åkte ut med husvagn för att campa ute i vildmarken. Inte för att jag gjort det någon gång, men så funkade det tydligen förr enligt farsan. Min reseförsäkring är fixad nu också, vilket är skönt. Skulle något hända slipper jag ju betala den skyhöga räkningen som medföljer den japanska sjukvården. Japan är som känt inte som Sverige. Händer något och man inte har försäkring i Japan, då är risken stor att kontot hamnar på minuskanten väldigt snabbt. Checklistan innehåller även SITTPLATSER (som dessutom är understreckat). På British Airways hemsida kan man checka-in och bestämma sittplats 24h innan avgång och det är något jag definitivt måste fixa. Jag blir galen om jag inte får det jag vill ha, faktiskt... Jag skulle dock inte ha någonting emot om jag blev uppgraderad till World Traveler Plus eller Bussiness... Har man riktigt tur kan man bli det, fast med min tur så ja, då lär det väl aldrig bli så.

Morsan lånade även ut sin kamera till mig. Även om D40 är en bra kamera kan den vara lite för klumpig att ta med alla tillfällen och morsans kamera är en kompakt en och funkar ganska bra... Tror jag. Bättre än min kompakta kamera iaf, som knappt kan ta i mörker.

Jag läste igenom listan för vad unviersitet bistår med för materiell i lägenheten. Faktiskt så är det med en hel del grejer som är djävligt bekväma att ha, t.ex. riskokare. En riskokare är ett måste när man bor i Japan. Det trevliga med riskokare och japanskt ris är att det blir lite ”kladdigare” i konsistensen och inte lika löst och torrt som ala carte här i Sverige. Jag föredrar den japanska varianten, vilket givetvis går att få till här också med exempelvis jasmineris eller ”sushiris” (som mer eller mindre är något slags grötris tror jag). Det finns också TV med VCR (!!!).

Tyvärr har det inte blivit av så mycket med fotograferingen. Jag har haft en hel del annat att tänka på och repeterandet av japanskan tar tid, speciellt när jag nu pluggar in nya kanjitecken. Imorgon kommer jag att köra sista vevan med nya kanjitecken från boken Basic Kanji Book vol 2. Då har jag jobbat klart med de cirka 150 tecken jag hade som mål till den vecka (från förra veckan). Totalt sätt har det då tagit 6 dagar. Efter det kommer jag att fortsätta med Intermediate Kanji Book vol 1, som jag har sedan Linköpingstiden. När man råpluggar kanji som jag gör nu är det lätt att man tappar bort sig bland alla uttalen och så, men efter man smält tecknena efter en dag eller två så börjar det flyta på lite mer.

Så, snart när resan närmar sig då behöver jag även klippa mig. Mitt hår är naturligt tjockt, djävligt tjockt. Det spelar inte någon roll om jag har wax eller liknande i det utan det puffar ut iaf när det är som värst. Jag klippte mig tidigt under juni månad senast och försökt hålla mig från att klippa mig för att se hur det blir efter 3~ månader i hopp om att jag ska slippa frisören där. Nu överväger jag faktiskt att klippa mig därborta också en gång åtminstone. Som det är nu är fördjävligt faktiskt. Det går knappt att forma det och när jag duschat håret och det torkat naturligt sticker luggen ut på högersidan som en djävla baronmustasch. Fattas bara att jag sitter och rullar den också. Jag hatar mitt hår. Inte för längden utan för att det är så djävla tjockt. Gunnar tycker att jag inte ska klaga för han har tunnt hår istället, men de som inte haft hår som mig förstår inte vad djävla jobbigt det är. SPONGE.

Sen vill jag göra reklam för Spotify. Jag tror aldrig jag varit med om något bättre än Spotify faktiskt. Helt brilliant. Kör man gratisversionen måste man lyssna på reklam till och från, men det är inte alls ofta och så finns det reklam i själva programmet också, men det är inget som är jättestörande. Det finns djävla mycket musik där faktiskt och jag har dessutom hittat grupper där som jag aldrig hört förut men börjat gilla efteråt. Funderar faktiskt på att köra ett premium account för att stödja dem. Som sagt, brilliant idé, brilliant program... och bäst av allt är att jag kommer att använda det i Japan :D

Nu avrundar jag detta långa inlägg och tackar för mig denna dag. Dags att öva på kanji så här på kvällskvisten en sista gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0