The beauty and the beast

I skrivande stund sitter jag och leker med min nya laptop. Den är stilren, snygg och är förvånansvärt väldigt tyst. Just nu har jag dock två problem: Jag måste köpa en väskan till den, vilket jag tekniskt sett gjort redan då jag beställt en från webhallen, och för det andra hatar jag laptop-tangentbord. Det är väl en vanesak antar jag, men allting är så himla ihoptryckt att man till och från kommer emot knappar man inte vill. Nåväl! Väskan jag köpte är av märket Crumpler. Fördelen med denna typ av väska är att man kan använda den till annat än bara laptops. Dessutom är de snyggt designade och min gamla Björn Borg-väska börjar kännas passé.

Igår började jag repetera japanskan. Än så länge har jag bara kört kanji, men av de cirka 400 kanji vi lärt oss de två första terminerna sitter fortfarande där de ska så nu känner jag mig lugn igen. Härnäst blir det även grammatik och lite annat skoj, men det ska nog inte vara några problem heller.
För er som inte vet är japanska språket uppbyggt på tre olika "alfabet". Det första heter hiragana, det andra för katakana och det tredje är kanji. De två förstnämnda är av de enklaste sorterna och är grunden till språket. Kanji är det som är den svåra biten i skriften då det finns flera tusen av dessa tecken, och en del är väldigt komplicerade. Vill man kunna läsa dagstidningen bör man kunna runt 2500 av dessa kanjitecken... Dessutom kan de uttalas olika, beroende på om de är ihopsatta med andra kanjitecken eller om de är var och en för sig. En himla massa att komma ihåg, men det är kul!

Annars har det inte hänt så mycket idag. Plugg, styrketräning och... avslappning typ. Imorrn bär det av mot Örebro då jag ska träffa en gammal kompis som bor där numer. Även han har köpt sig en systemkamera så det blir väl att gå runt och ta någon bild eller två om vädret tillåter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0