Sweden vs Israel, bout XX

Under de senaste dagarna har nog de flesta av er, som håller sig uppdaterade på nyheterna, läst eller sett om hur Israel anklagar Sverige för att regeringen inte fördömmer en artikel skriven i Aftonbladet. Artikeln skrevs av en frilansjournalist och författare Donald Boström (artikeln kan läsas här: http://www.aftonbladet.se/kultur/article5652583.ab) och har på senaste tid alltså varit väldigt omdebatterad. Den första ”officiella” reaktionen från Svenska ambassaden i Tel Aviv, Israel, gav vika väldigt snabbt och bad om förlåtelse och tog avstånd från artikeln... Men den officiella reaktionen, som kom någon dag senare från Carl Bildt till att börja med, var att man inte tänkte be om förlåtelse. Både Bildt och Reinfeldt har påpekat att det hela handlar om yttrandefrihet och att regeringen inte kan bryta mot grundlagen, som säger att man inte får förbjuda yttrandefrihet..
Jag måste faktiskt erkänna, även om jag inte står på den blåa sidan, att både Bildt och Reinfeldt hanterat det bra än så länge. Varför ska vi behöva ge vika för Israel när de nu dessutom anklagar oss för detta kan leda till anti-semitism. Jag tror mycket på att de har bäddat upp för sånt hat, om det nu finns något sådant, på alldeles egen hand. Israel menar ju att deras armé är den ”mest etiska” i hela världen.

Jag tycker att Israel tar i för hårt. På en Israelisk nyhetssida kan man läsa hur amerikaner och israeler gör narr av den svenska yttrandefriheten, skojar om ”Hur skulle ni gilla om vi invaderade ert land och tog era organ? Skulle ni kunna stå emot det?”. Dessa personer lär väl knappast hjälpa Israel att se bättre ut efter att de redan hävt ur sig massa skit. Jag ska inte säga att jag är expert på Israel-Palesinakonflikten för då skulle jag ljuga. Men vad jag däremot vet är att har man ingenting att dölja så kan man inte bli såhär upprörda. Vad de skulle ha gjort istället var att dementerar påståendet och går vidare. Vad som händer nu är ju närmare bestämt löjligt från deras sida.

Nu är det drygt två veckor kvar till resan. För några dagar sen hittade jag en ganska rolig kanal på youtube som heter theJapanChannel.com där en australienare bosatt i Japan visar de som är intresserade hur man ska bete i Japan och lite andra småroliga saker. Om ni ska till Japan eller är intresserade kan jag rekommendera att ni tittar på hans klipp. De är väldigt roliga att titta på och det visar upp en hel del saker som Svensson aldrig skulle kunna tänka sig att det finns. Chegg it out: Japanchannel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0