Tokyo 'r Us - ETA 1 månad

Hallå!

Simon Lund var namnet och denna blog tänkte jag dedikera till min utbytestermin på Nihon University i Tokyo, Japan.
Först och främst bör jag påpeka att jag faktiskt aldrig skrivit en dagbok, let alone en blogg! Många av mina kompisar som åkt utomlands använder sig av blogging för att framföra sina stordåd och erövringar i länderna de vistas i. Precis nu, för 10 minuter sedan fick jag den spontanta idén att göra en egen helt enkelt.

Jag studerar det japanska språket på Stockholms Universitet och det är via SU som jag åker till Nihon University. Utöver språket studerar jag ekonomi, historia, samhällskunskap, internationella relationer, säkerhet och så vidare. En del brukar fråga mig vad jag blir efter jag är klar och jag har funderat mycket över det själv också. Jag har idéer om vad jag kan bli och det vore roligt om jag kunde arbeta som någon slags officell tolk, jobba på ambassaden i Stockholm eller i Japan eller liknande... Man vet aldrig! Jag pluggar det för att det är skitkul då jag älskar språket och för att Japan är såpass annorlunda att det gör mig intresserad, speciellt samhällsproblem och de internationella relationerna.

Om drygt en månad, den 10:e september, bär det av mot landet i öst. I och med att jag är av halvjapanskt blod har jag varit där tidigare men detta blir andra gången jag åker själv och dessutom kommer att studera på ett universitet. Första gången jag var där själv var för två år sedan lite drygt och även då pluggade jag, fast på en språkskola. Jag bodde då hos mina morföräldrar i staden Ushiku som i japanernas ögon är en liten stad och som enligt mig kändes som Stockholm... Ok, nu bor det ju inte så många människor i Ushiku som det gör i Stockholm, men staden känns fortfarande stor enligt Svenssons standard. I vilket fall som helst pendlade jag in till Tokyo varje dag, vilket tog ungefär en timme.

Den stora skillnaden dock är att jag kommer bo på egen hand i en etta i självaste Tokyo denna gång. Jag känner inte till var lägenheterna ligger, men det kommer jag, och ni som läser, få reda på inom kort. På något sätt känns det väldigt stort ändå. Jag har bott i Linköping i egen lya och i Stockholm tillsammans med syrran, vilket också på sitt sätt kändes väldigt stort... Men Tokyo! Tokyo är gigantiskt jämfört med Linköping och Stockholm. Jag har alltid haft en liten dröm om att få bo på egen hand i en stad som aldrig sover, vilket nu kommer till uppfyllelse. Sist jag var där gick jag runt i staden i en månad och ändå hann jag knappt se någonting av den kändes det som. Jag borde väl göra en lista på saker jag vill göra, men det finns nog för mycket för att få plats på ett papper. Jag kommer att ta det som det kommer helt enkelt.

Nihon University ligger då i Tokyo. Universitetet är som jag förstått inte det bästa, men helt klart ett bra universitet. Det är väldigt stort och har campus inte bara i Tokyo utan även i exempelvis Fukuoka- och Shizuoka-prefekturerna. Än så länge vet jag faktiskt inte hur det ser ut på universitetet och så, men det återkommer jag också om senare när jag sett det själv.
Förhoppningsvis blir jag en av de som får stipendium också, då slipper jag ju åtminstone att betala allting själv vilket skulle vara en oerhörd lättnad. Men jag har stora förhoppningar när det gäller stipendiet, jag var ju trots allt kursetta under höst- och vårterminerna!

I vilket fall som helst ser jag fram emot det hela. Jag hoppas att ni kommer att läsa bloggen när den väl drar igång på allvar om en månad. Pirrig i magen, minst sagt!


Kommentarer
Postat av: Micke

woot, jag kommer läsa! :D

2009-08-09 @ 20:12:28
URL: http://tokyotrip.blogg.se/
Postat av: Madde

Välkommen till bloggvärlden! Ska bli kul att följa dig här brorsan och alla dina äventyr i Nippon!

Lycka till med bloggandet och pluggandet!

Systeryster

2009-08-10 @ 01:01:41
URL: http://www.michikoskennel.se
Postat av: Simon

Haha, trevligt att ni hittat hit redan. Älskar din blogg Mikael! :D

2009-08-10 @ 01:23:07
URL: http://tokyorus.blogg.se/
Postat av: Hampus Lundstedt

Najs, jag kommer att folja din blogg Simon. Hoppas det gar bra for dig; det lar det ju gora med tanke pa dina tidigare studieresultat. ;) Denna hosttermin har jag tankt ta over platsen som kursetta... ^^

2009-08-10 @ 08:07:55
Postat av: Christoffer

Oh välkommen till bloggarnas underbara värld! Ska bli kul läsa hur det går för dig.

2009-08-25 @ 14:40:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0