”A very beautiful place, and it was very green”

Packningen är i princip klar nu! Till min förtvivlan märkte jag dock att mina fina sterohörlurar från Philips håller på att falla i bitar. Tänker nog ta med dem till Japan och dumpa dem där för att köpa nya innan jag åker. Även om jag bara har småprylar kvar att packa ner känns det alltid som att man glömmer någonting. Skulle det vara så ligger de ju åtminstone nära till hands än så länge då jag är i kvar i landet i en vecka till. Morsan tyckte att vi skulle äta något gott nu sista dagen innan jag åker vidare och hon bjöd på smaskig entrecote med vitlökssmör, potatis, sallad och färskt bröd. En väldans lyxmåltid faktiskt som var riktigt god. Unnade mig dessutom ett glas vin vilket inte händer så ofta längre.

 

Nu när jag äntligen åker tillbaks till civilisationen imorgon får jag chansen att gå runt och shoppa lite kläder. Japanernas kroppsbyggnad är smalare än vad min är och det är lättare för mig att hitta passande kläder här tror jag. Nu ska jag väl inte säga att jag är 100% säker på det för senast jag var där 07 så såg ajg ju annorlunda ut också. Men jag ska väl försöka se ifall jag kan fixa några sjysta t-shirts och ett par jeans för en billig peng. Man kan aldrig ha för många t-shirts, speciellt om man är t-shirtsnörd som mig. Jag har även planerat på att köpa ny parfym eftersom min nuvarande börjar kännas lite passé och man vill ju, som alltid, variera lite ibland. Parfymen ska jag dock köpa antingen i Heathrow eller på flyget till Japan så det får bli rekognoseringsarbete.

 

I skrivande stund sitter jag och snackar med en gammal klasskamrat från Linköping. Jag påpekade att jag blir röd efter jag rakat mig (kör rakapparat så det är inevitable typ) och då börjar han förklara hur man rakar sig på korrekt sätt med en hyvel åtminstone. Sen börjar rakhyvelfetischen komma fram hos honom och han slänger upp massa länkar på rakhyvlar... Nej Eric, jag är inte så intresserad av rakhyvlar! Och det är definitivt roligare att titta på en film än att googla rakhyvlar från 1920-talet!

 

Under lunchen idag påträffade jag en ganska rolig notis I Nerikes Allehanda. Med inga namn nämnda (vilket var lätt att kolla upp ändå med tanke på vem det snackades om) skrev de att den blivande japanska premiärministern Yukio Hatoyamas fru Miyuki skrivit en bok för något år sen. I den boken skrev hon att hennes själ förmodligen åkt med ett UFO till Venus och sagda planet: ”Was a very beautiful place, and it was very green”. Morsan i sin tur höjde ögonbrynen och lärde mig ett nytt gammalt japanskt ordspråk: ”Mayutsuba” och sen ska man spotta eller slicka på tummen (ok, det räcker med att man immiterar), dra tummen på ena ögonbrynet och sedan göra om tummsekvensen på det andra ögonbrynet. Ordspråket betyder ”fake, overkligt”. Tittar man på de enskilda orden betyder mayu ögonbryn och tsuba spott.

 

Söta Sara Holmer ville av någon anledning jämföra ”sjukdomar” med mig. Hon påstod sig ha något som heter ”kanaldrigslutaskratta”-sjukdomen. Min sjukdom? Min sjukdom heter ”Awesomeness”.

 

Som avslutning har jag med de ytterst skumma japanska kortfilmerna om ”Inochi-kun” (Inochi betyder ”liv” på japanska).

 


Kommentarer
Postat av: Sara

Haha! Min är värst, jag lovar...

2009-09-06 @ 22:56:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0