Mt. Takao och Tokyo Tower

Observera att det är ett långt inlägg som vanligt. Vill ni skippa texten och gå direkt till bilderna så finns länkarna till dem längst ner!

Det har gått drygt två veckor sedan jag kom hit och dagarna bara flyger iväg. Den värsta delen efter dessa tre månader kommer ju att givetvis vara den delen där jag säger farväl till alla sköna människor man träffat på. Det kommer att bli hårt!

Nåja, från de mindre roliga tankarna till de roliga! I onsdags, som var den sista dagen i silver week, bestämde vi oss för att bestiga berget Takao. Bara på rak arm sådär kan det ju tyckas vara lätt som en plätt att gå uppför stigar istället för att verkligen klättra på berget. Men det var jobbigare än väntat då stigarna och vägarna upp var väldigt branta. Eftersom det fortfarande är varmt och fuktigt här så räcker det att man tar ett kliv i backen innan man blir svettigt. Längst fram i ledet marscherade den finska armén. Alla är ju så himla långbenta så de hade ganska rask takt också, jämfört med oss andra. Det var lite lustigt för jag kunde höra andra japaner runt omkring skratta lite lätt och kommentera finnarnas långa ben och raskhet.

Jag minns inte hur lång tid det tog innan vi kom upp, men det tog säkert 1.5-2 timmar skulle jag kunna tro. På vägen upp fanns det flera små olika affärer som sålde allt från mat och glas till souvenirer. Givetvis fanns det shiontistiska helgedomar (existerar det någon plats i Japan där det inte förekommer?) och det var många människor som bestämt sig för att klättra Takao den dagen. Under Silver Week var väl nog de flesta attraktionerna proppfulla.

Igår efter skolan hade vi ett evenemang med skolan. Vi åkte till Disaster Prevention Centre, som är till för att informera och visa hur olika typer av naturliga katastrofer fungerar. För att visa det hade de olika slags simulationer där vi fick deltaga i. Det fanns fyra olika övningar; Tyfon, rök, jordbävning och brand.

Vid tyfonövningen fick vi dra på oss regnställ och gå in i ett rum där en operatör slog på effekterna av en tyfon. Första delen innebör regn och vind på samma gång och djävlar kan jag säga er vad det regnade och blåste där. Andra delen var enbart vind som uppnådde 30m/s.

Den andra övningen vi fick göra var att gå in i en simulerad våning av en kontorsbyggnad. Eftersom rök lägger sig upp mot taket var vi tvungna att huka oss för att undvika röken, hitta nödutgången för att sedan gå i mål. Röken var dock inte riktig rök såklart, utan någon slags rök med vaniljessens… Jag hade inga problem i att ta bort min handduk från min mun och näsa i smyg för att inhalera vaniljen.
Nåväl, det finns sensorer inne där och hukar man sig inte bra nog så ”dör” man helt enkelt. Två stycken dog i vår grupp och en i den första gruppen. Jag tror dock att det var samma person i vår grupp, för hon gick i princip runt som vanligt >:(

Den tredje övningen var jordbävning. Simuleringen bestod av ett rum som hissades upp och sedan sattes det igång med en ”jordbävning” i magnituden 7. Jag har aldrig upplevt en jordbävning på sådan stor skala och det var ganska oväntat att det skulle vara så pass himla hårt. Det gick ju inte att röra på sig som man ville heller då svängningarna var så kraftfulla. Vi skulle ner under bordet, som fanns där men det var inte det lättaste då man gick in fyra och fyra i simuleringsrummet. Jag börjar undra om ens Mika, som är den största finnen, fick in huvudet under bordet.
Och angående magnituden så var den lika stor som den i Hanshin-awaji daishinsai (The Great Hanshin Earthquake) som hände 1997. Runt 6500 människor dog och hundra tusentals blev hemlösa.

Den sista var inte lika rolig, men fortfarande lärorik. Det handlade om att man skulle använda en brandsläckare för att släcka en eld (en eld som var på en datorskärm). Två vikta saker skulle vi komma ihåg och det första är att skrika ”kaji da!” (eldsvåda!) för att göra de runtom medvetna om elden, sedan springa fram med våra brandsläckare och spruta. Allt som allt var det en riktigt rolig upplevelse, om än väldigt allvarlig. Jag hoppas att jag inte behöver uppleva något av detta under tiden jag är här.

Efter Disaster Prevention Center möttes några av oss upp av Asami, Ryousuke och Natsumi för att dra en sväng till Tokyo Tower. Även Ikuho (som jag känt sedan tidigare i Stockholm) och Atsuko följde med och vi blev ganska många som drog dit. Det går inte beskriva med ord hur vacker utsikten var från Tokyo Tower under solnedgång och kvällen. Bilderna finner ni längst ner, som sagt. Jag tror nästan att jag såg en av de bästa delarna av Tokyo igår. Så vackert det var med all belysning, månen, solnedgången och man kunde till och med se Mt. Fuji!

Bilder från Mt. Takao häråt.
Bilder från Tokyo Tower häråt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0